Tot dit taakveld behoren alle kosten die samenhangen met de ondersteuning van het primaire proces.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wij zijn een transparantie en servicegerichte gemeente. Met het oog op ontwikkelingen en trends blijft de gemeente met het programma De Moderne Overheid aansluiting zoeken bij de wensen en eisen die inwoners aan onze dienstverlening stellen.
We luisteren naar inwoners, we bieden ruimte voor initiatieven en werken daaraan mee als dat gevraagd wordt. We vragen burgers, partners in de wijk en (sociaal) ondernemers mee te denken, mee te praten of mee te beslissen over gemeentelijk beleid of de uitvoering daarvan. In 2021 heeft de raad een set afspraken voor burgerparticipatie vastgesteld. De implementatie daarvan wordt in 2022 verder vormgegeven; door vernieuwing van de inspraakverordening en door het inzetten van het strategisch afwegingskader burgerparticipatie bij nieuw beleid.
Informatiemanagement en Informatiegestuurd werken spelen een belangrijke rol in de moderne dienstverlening. Door hier nog meer op in te zetten hebben we de effecten van beleid sneller in beeld, waardoor er sneller bijgestuurd kan worden. Ook in 2022 worden nog meer gegevens verzameld en bewerkt in het datawarehouse. Het op deze manier verwerken van data is nieuw, maar essentieel binnen een aantal functies. Medewerkers worden hierin zo nodig begeleid en opgeleid.
De invoering van de Wet Open Overheid (Woo) heeft de nodige consequenties in onze organisatie. De De komende periode wordt de impact bekeken. De wet vraagt in eerste instantie wat van de wijze waarop wij informatie opslaan en bewaren. Daarnaast moeten voor het publiceren de (ICT-) systemen en processen worden aangepast en moeten medewerkers worden begeleid bij deze nieuwe manier van werken.
De coronacrisis heeft enerzijds een boost gegeven aan nieuwe samenwerkingsvormen, leidinggeven op afstand, thuiswerken en andere/ nieuw werk-privébalans. Deze positieve effecten zullen in 2022 mede bepalend zijn voor de invulling van de hierboven beschreven beleidsvoornemens. Anderzijds zal naar verwachting een ‘nieuw-normaal’ ontstaan, waarbij thema’s als hybride werken, leidinggeven op afstand, bewaren en vormen van organisatiecultuur in 2022 nadrukkelijk de aandacht zullen vragen.
Speerpunten
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
---|
Wat mag het kosten?
Overhead | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 28.632 | 31.979 | 33.330 | 32.578 | 32.013 | 31.667 |
Baten | 367 | 248 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -28.265 | -31.731 | -33.330 | -32.578 | -32.013 | -31.667 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen personeelslasten en materiële lasten behorende bij de ondersteunende functies, de kosten van huisvesting en het wagenpark van het ambtelijk apparaat en informatiserings- en automatiseringskosten.
Geplande investeringen
Taakveld | Totaal beschikbaar gesteld krediet | Reeds gerealiseerd en geraamd t/m 2021 | Investeringen 2022 | Investeringen 2023 | Investeringen 2024 | Investeringen 2025 | |||||||
Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | ||
Totaal taakveld Overhead | 4.724 | 0 | 734 | 0 | 1.912 | 0 | 503 | 0 | 426 | 0 | 1.150 | 0 | |
bedragen x € 1.000 |
In de bovenstaande tabel zijn de geplande investeringen op taakveld niveau weergegeven. In de bijlage meerjareninvesteringsplan 2022-2025 is een gedetailleerd overzicht per krediet opgenomen.
Verbonden Partij(en)
Er zijn bij dit taakveld geen verbonden partijen. |
---|