HD0 | 0. Langer zelfstandig wonen |
---|---|
SD0.1 | 0.1 Langer zelfstandig wonen |
Langer Zelfstandig Wonen | |
Om inwoners langer zelfstandig thuis te laten wonen is een bedrag van 10 miljoen euro beschikbaar gesteld middels de Bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen. De inzet van de bestemmingsreserve is vastgelegd in het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030. | |
In 2022 wordt uitvoering gegeven aan het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030. Hieronder vallen onder andere de blijverslening, collectieve woningaanpassing, woonzorgconcepten, flatcoach, doorstroommakelaar en noodwoningen. | |
Decentralisatie Beschermd Wonen | |
Vanaf 1-1-2023 heeft de gemeente de (financiële) verantwoordelijkheid voor nieuwe Beschermd Wonen cliënten. De voorbereidingen hiervoor vinden in 2022 plaats. | |
In het najaar van 2021 wordt de regiovisie Beschermd Wonen vastgesteld. | |
Onderwijshuisvesting | |
De gemeente geeft samen met de schoolbesturen uitvoering aan de Integrale Huisvestingsplannen voor het primair en voortgezet onderwijs. | |
In 2022 staan de volgende opleveringen gepland: Het rapporteren over de voortgang van nieuwbouw projecten vindt periodiek plaats via het projectenboek. | |
Inburgeraars doen zo volwaardig mogelijk mee aan de samenleving | |
Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. Per 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Hieronder vallen zowel statushouders als gezinsmigranten die onder de nieuwe Wet inburgering inburgeringsplichtig gesteld worden. De gemeente wordt daarbij verantwoordelijk voor de begeleiding van het inburgeringsproces, zodat inburgeraars zo snel mogelijk participeren, het liefst via betaald werk. De omvang van de doelgroep is nog niet inzichtelijk, omdat de taakstelling t.a.v. te huisvesten statushouders nog onbekend is. Deze wordt ieder jaar in oktober bekend gemaakt. Ook is de termijn waarbinnen voor deze statushouders huisvesting wordt gevonden onzeker. Daarnaast kan ook het aantal gezinsmigranten per jaar fluctueren. Het jaar 2022 wordt daarom gebruikt om inzicht te krijgen in de omvang van de doelgroep en in de werking van het nieuwe inburgeringsstelsel. Voor alle inburgeringsplichtigen wordt door de gemeente binnen tien weken een brede intake uitgevoerd en een Plan Inburgering en Participatie (PIP) opgesteld, waarna de inburgeraar start met een leerroute (gericht op taal op B1-niveau, onderwijs of het vergroten van de zelfredzaamheid). Inburgeraars worden gestimuleerd het voor hen hoogst haalbare taalniveau te bereiken; bij jongeren wordt met name ingezet op het volgen van onderwijs. Binnen de uitvoering van het inburgeringsstelsel wordt met diverse maatschappelijke partners samengewerkt. | |
Per 1 januari 2022 geeft de gemeente uitvoering aan de Wet inburgering 2021 en het lokale beleid. Daarbij worden inburgeraars gestimuleerd om zo snel mogelijk te participeren (bij voorkeur via betaald werk) en om het voor hen hoogst haalbare taalniveau te behalen. | |
Herstelbeleid | |
De gemeente heeft gedurende de corona crisis acute maatregelen genomen. Voor de komende periode wordt er ingezet op herstel. De contouren voor het herstelbeleid zijn in 2021 vastgesteld. De verdere uitwerking volgt de komende jaren en komt terug onder de verschillende programma’s en taakvelden. | |
HD1 | 1. Inwoners groeien gezond en veilig op en kunnen zich maximaal ontwikkelen |
SD1.1 | 1.1 Meer jeugd groeit op in een veilige omgeving |
Versterken preventie en de effectiviteit van de jeugdhulp en passend onderwijs | |
Verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Hierdoor verbeteren de kansen voor kinderen en jeugdigen op een goede toekomst en kunnen de kosten van overbruggingszorg worden teruggedrongen doordat er minder/kortere trajecten jeugdhulp in het onderwijs worden gerealiseerd. | |
In nauwe samenwerking met Den Haag, Rijswijk en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs worden de volgende pilots uitgevoerd: Hierdoor worden kortere/minder trajecten jeugdhulp in het onderwijs ingezet. | |
SD1.2 | 1.2 Inwoners ontdekken en ontwikkelen hun talenten en vaardigheden |
Er zijn geen speerpunten | |
SD1.3 | 1.3 Inwoners bereiken het voor hen best passende opleidingsniveau |
Er zijn geen speerpunten | |
SD1.4 | 1.4 Meer jongeren zijn goed voorbereid op de arbeidsmarkt |
Er zijn geen speerpunten | |
SD1.5 | 1.5 Meer inwoners hebben een gezonde leefstijl |
Er zijn geen speerpunten | |
HD2 | 2. Inwoners houden zo lang mogelijk regie over eigen leven en zelfstandig functioneren |
SD2.1 | 2.1 Meer inwoners redden zich zonder individuele ondersteuning van de gemeente |
Er zijn geen speerpunten | |
SD2.2 | 2.2 Meer inwoners kunnen zich financieel goed redden |
Minder kinderen groeien op in armoede | |
Het aantal kinderen dat opgroeit in armoede is gedaald van 13,5% in 2016 naar minder dan 10% in 2022 (bron: Minimabeleid 2019-2022. p. 12) | |
Het minimabeleid met de diverse regelingen voor kinderen wordt uitgevoerd waarbij kinderen die opgroeien in een minimagezin worden ondersteund. Het communicatiemateriaal van de minimaregelingen is herzien en wordt verspreid. | |
SD2.3 | 2.3 Meer inwoners zijn aan het werk, bij voorkeur op een reguliere werkplek |
Er zijn geen speerpunten | |
SD2.4 | 2.4 Meer mensen zijn in staat (begeleid) zelfstandig te wonen |
Er zijn geen speerpunten | |
HD3 | 3. LV is een solidaire en inclusieve gemeente |
SD3.1 | 3.1 Meer inwoners voelen zich betrokken bij elkaar, de buurt en/of de gemeente |
Er zijn geen speerpunten | |
SD3.2 | 3.2 Minder inwoners ervaren belemmeringen mee te doen in de samenleving |
Er zijn geen speerpunten | |
SD3.3 | 3.3 Er is ruimte voor verschillen |
Er zijn geen speerpunten | |
HD4 | 4. Inwoners die hulp nodig hebben, krijgen de juiste hulp op tijd |
SD4.1 | 4.1 Kwalitatief goede en rechtmatige hulp |
Er zijn geen speerpunten | |
SD4.2 | 4.2 Een snelle, klantvriendelijke toeleiding naar juiste hulp |
Er zijn geen speerpunten | |
SD4.3 | 4.3 Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig |
Doorontwikkeling lokale team als volwaardig partner binnen de veiligheidsketen | |
Landelijk is de ambitie uitgesproken om toe te werken naar regionale veiligheidsteams (waarin Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen worden samengebracht), in deze ambitie is een spilfunctie toegewezen aan de lokale teams, bijvoorbeeld in een regierol van nul tot 100. Deze ontwikkeling en andere ontwikkelingen in de veiligheidsketen vragen om een andere/bredere rol van het lokale team. Om zo uiteindelijk als volwaardig partner te kunnen functioneren binnen deze keten met als doel het creëren van duurzame veiligheid in de huishoudens. | |
• Implementatie Beter Samenspel | |
Regiovisie Jeugdhulp | |
De verdere transformatie van de jeugdhulp is het doel van de regiovisie.Deze transformatie behelst met name een verschuiving jeugdzorg van zware naar lichte zorgvormen , de-medicalisering en normalisering. De regiovisie biedt ruimte voor een lokale uitwerking. Voor de gemeente Leidschendam-Voorburg betekent dit dat het lokale jeugdbeleid in 2022 geactualiseerd wordt. | |
| |
HD5 | 5. De gemeente is er voor inwoners, ondernemers en organisaties |
SD5.1 | 5.1 De organisatie voldoet aan (toekomstige) eisen van de samenleving |
Sociaal Kompas | |
In het Sociaal Kompas staat hoe de gemeente zorgt voor effectieve en efficiënte ondersteuning aan inwoners. Het geeft richting voor beleid en uitvoering, met oog voor de onderlinge samenhang, zodat ontwikkelingen en initiatieven elkaar kunnen versterken. | |
In 2022 wordt de verdere aanscherping van het Sociaal Kompas geïmplementeerd op een aantal beleidsterreinen. Gestart wordt met het beleidsterrein jeugd. | |
Leidschendam Noord | |
In het programma Sterk voor Noord werken inwoners, gemeente, corporaties, maatschappelijke partners, zorginstellingen, scholen, het bedrijfsleven en politie samen aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners in Leidschendam-Noord. Samen zorgen we ervoor dat de achterstanden in Leidschendam-Noord op het gebied van onderwijs, financiële zelfredzaamheid en wonen worden ingelopen, en in een periode van 20 jaar stijgen richting het gemiddelde niveau van de gemeente Leidschendam-Voorburg. | |
Het behalen van deze ambitie vereist een langdurige en integrale samenwerking. Om inzichtelijk te maken wat de huidige en de gewenste situatie in de wijken is, zijn concrete opgaven geformuleerd. De drie opgaven zijn uitgesplitst naar de thema’s jeugd & school, financiële zelfredzaamheid en de (fysieke) leefomgeving. De voornaamste focus ligt op de inwoners uit De Heuvel Noord en Prinsenhof hoogbouw, omdat de achterstanden dit rechtvaardigen. Na vaststelling van het programmaplan in Q4 2021 kan gestart worden met de uitvoeringsplannen voor 2022. Voorjaar 2022: met partners en inwoners opstellen van nieuwe uitvoeringsplannen op de drie belangrijkste thema’s. | |
SD5.2 | 5.2 Inwoners zijn zeer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening |
Er zijn geen speerpunten | |
SD5.3 | 5.3 Een goed functionerende democratie |
Er zijn geen speerpunten | |
HD6. | 6. Een economisch vitale gemeente |
SD6.1 | 6.1 Behoud van bedrijvigheid en werkgelegenheid |
Er zijn geen speerpunten | |
SD6.2 | 6.2 Een levendige leefomgeving met passende voorzieningen en activiteiten |
Er zijn geen speerpunten | |
SD6.3 | 6.3 Goed beschermd en beleefbaar erfgoed |
Er zijn geen speerpunten | |
HD7 | 7. Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente |
SD7.1 | 7.1 Een verkeersveilige gemeente |
Project Bereikbaar Stompwijk | |
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. | |
aanbesteding en realisatie van de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. Dit werk wordt in samenwerking met het Hoogheemraadschap Rijnland uitgevoerd (diverse wateropgaven). | |
SD7.2 | 7.2 Voldoende parkeergelegenheid |
Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum | |
Een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden zijn belangrijke voorwaarden voor een leefbaar Leidschendam Centrum. Een buurt waar het goed wonen, winkelen en recreëren is. De op basis van gesprekken met bewoners en ondernemers vastgestelde maatregelen worden verder uitgevoerd. | |
Afhankelijk van de te doorlopen procedures wordt naar verwachting de uitbreiding van de blauwe zone in 2022 geïmplementeerd. | |
SD7.3 | 7.3 Wonen en werken zijn goed bereikbaar met fiets, auto & OV |
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid | |
De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. | |
In 2022 vindt monitoring van de verkeersstromen plaats. De haalbaarheid van een tramhalte bij Overgoo wordt nader in beeld gebracht. | |
Bereikbaarheid Mall of the Netherlands / Doorstroming N14 | |
De gemeente zet samen met partners als rijk, regio, Unibail Rodamco Westfield en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en bereikbaarheid van de Mall. Gemeente en Rijk willen samen de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel verbeteren. | |
In 2022 wordt de verkeerssituatie rond de Mall wordt actief gemonitord. Waar nodig worden maatregelen genomen. Acties voor voor het project A4 Haaglanden N14 zijn nog niet bekend omdat het nog onduidelijk wat de precieze gevolgen van de stikstofproblematiek zijn. | |
Beter Openbaar Vervoer in Leidschendam Zuid | |
Inzet van de gemeente is de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid per openbaar vervoer te verbeteren. Een eerste studie laat zien dat een nieuwe tramhalte aan de Overgoo qua vervoerswaarde kan worden aangelegd. | |
De halte Overgoo inpassen in de gebiedsontwikkelingsplannen van Overgoo en de financiële haalbaarheid onderzoeken. | |
Verbeteren regionale fietsroutes | |
Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. Doel is het beworderen van het fietsgebruik als duurzame vervoerwijze. | |
Voor de Velostrada wordt in 2022, na bestuurlijke besluitvorming over het voorlopig ontwerp, samen met gemeente Den Haag gewerkt aan de uitwerking van het ontwerp van de route tussen station Den Haag van van NOI en Binckhorst. De herinrichting van het kruispunt Appelgaarde-Populierendreef-Hofzichtlaan wordt voorbereid en de uitvoering start eveneens in 2022. Voor de fietsroute Pijnacker-Den Haag wordt in 2022 in regionaal verband gewerkt aan de uitwerking van het schetsontwerp. | |
Herprofilering Veursestraatweg | |
Aanpassen functie en uitstraling Veursestraatweg vanaf kruising Noordsingel tot gemeentegrens alsintegraal onderdeel van de ontwikkeling van Vlietvoorde, Vliethaven en Schakenbosch | |
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: | |
Realiseren parkeerplaatsen en verbeteren bereikbaarheid Zeeheldenbuurt | |
Met de aanleg van de parkeerplaatsen verbeteren we de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en verlichten we de parkeerdruk voor de Zeeheldenbuurt. De parkeerplaatsen liggen op loopafstand van RandstadRail halte én vlak bij de aansluiting op de A4. Om het gebruik voor de Zeeheldenbuurt te vergroten, is het wenselijk een directe loopbrug te plaatsen. Overdag kunnen zij gebruikt worden als carpoolplaats en P+R locatie voor de RandstadRail halte. | |
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: | |
Toekomstbestendig winkelcentrum De Julianabaan | |
De afgelopen twee jaar is de gemeente intensief met vastgoedeigenaren, winkeliers en bewoners in gesprek over de herinrichting van de openbare ruimte in het winkelcentrum Julianabaan. Doel is door een fysieke transformatie een toekomstig bestendig winkelcentrum te realiseren. | |
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: | |
HD8. | 8. Een groene duurzame woongemeente |
SD8.1 | 8.1 Aantrekkelijke variatie woningen en woonmilieus voor iedereen |
Sociale en middel-dure woningbouw stimuleren | |
Bij nieuwe initiatieven tot woningbouw geldt een aandeel sociale huurwoningen van 30% en aandeel middel-dure huur-/koopwoningen van 20% per locatie als uitgangspunt. | |
De inzet van de taskforce sociale woningbouw wordt gecontinueerd. | |
Implementatie Omgevingswet | |
Inwoners zijn gebaat bij een goede ruimtelijke ordening in de gemeente. Alle wetten voor de leefomgeving worden met de Omgevingswet gebundeld in één wet die op 1 juli 2022 wordt ingevoerd. De gemeente gaat werken volgens deze wet. Belangrijke instrumenten hierbij zijn de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan die in de komende collegeperiode worden vastgesteld. | |
In 2022 wordt de ‘bruidsschat’ geïmplementeerd en minimaal 10 gemeentelijke verordeningen verwerkt in het omgevingsplan in wording. Daarnaast wordt een test-omgevingsplan met succes ontsloten via het DSO. | |
SD8.2 | 8.2 Aantrekkelijke leefomgeving voor mens, plant, dier |
Er zijn geen speerpunten | |
SD8.3 | 8.3 Een gezond woon- en leefklimaat |
Er zijn geen speerpunten | |
SD8.4 | 8.4 Duurzaam energiegebruik |
Lokale energiestrategie uitwerken | |
In de lokale energiestrategie wordt de wijkaanpak inclusief het participatietraject daarvoor uitgewerkt. Tevens wordt gekomen tot een wettelijk vereiste warmtetransitie-visie. | |
De lokale energietransitie heeft tot doel te stoppen met het gebruik van aardgas. Daartoe zoekt de gemeente samen met stakeholders hoe we kunnen overstappen op schone energie. Op basis van de vastgestelde Lokale Eenergie Strategie, de Warmtetransitievisie en het bestedingsplan bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie start de gemeente in 2022 in twee wijken met de wijkaanpak. Daarbij worden inwoners, corporaties, VVE's, Stedin, Dunea en alle andere denkbare stakeholders zoals Energy Common betrokken. Tevens zorgt de gemeente uit hoofde van zijn voorbeeldrol in 2022 voor een volgende stap in de verduurzaming van het eigen vastgoed door twee gebouwen te verduurzamen. | |
SD8.5 | 8.5 Duurzaam gebruik van grondstoffen |
Er zijn geen speerpunten | |
SD8.6 | 8.6 Duurzaam, robuust en kwalitatief goed watersysteem |
Er zijn geen speerpunten | |
HD9. | 9. Een veilige gemeente |
SD9.1 | 9.1 Een veilige gemeente, waarin inwoners zich ook veilig voelen |
Er zijn geen speerpunten |