De gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd zijn van belang voor de beoordeling van de financiële positie. Het zijn onder andere de uitgangspunten die hebben geleid tot het gepresenteerde financiële meerjarenperspectief.
Aantal inwoners en woonruimten
Voor de ramingen is uitgegaan van de prognose van aantallen inwoners en woningen zoals opgenomen in de onderstaande tabel. In de ramingen van de woningaantallen is rekening gehouden met sloop en nieuwbouw en voor zover nodig aansluit op de regionale programma’s voor de ontwikkeling van woon- en werklocaties.
1-1-2022 | 1-1-2023 | 1-1-2024 | 1-1-2025 | |
1. Inwoners | 76.770 | 77.900 | 78.980 | 79.990 |
2. Woningen | 37.097 | 37.641 | 38.163 | 38.652 |
Loon- en prijspeil
Het loon- en prijsniveau in de begroting is gebaseerd op de verwachte loon- en prijsontwikkeling zoals opgenomen in de meest recente Macro Economische Verkenningen (MEV). Voor wat de salarislasten betreft is mede rekening gehouden met de thans geldende CAO gemeenten en indien van toepassing zijn materiële budgetten geïndexeerd conform contractuele afspraken en op basis van concrete structurele voor en nadelen. De meerjarenramingen zijn niet voor loon- en prijsontwikkelingen geïndexeerd (gelijk gehouden aan het loon- en prijsniveau van 2021).
Algemene uitkering gemeentefonds
De uitkeringen uit het Gemeentefonds zijn geraamd op basis van de mei-circulaire 2021. De eventuele gevolgen van de september-circulaire 2021 Gemeentefonds worden verwerkt in de Nota van wijziging op de begroting, die tegelijk met de conceptprogrammabegroting 2022-2025 door de gemeenteraad wordt behandeld.
Rentepercentages
In de begroting zijn de volgende renten gehanteerd:
- Rente aan te trekken financiering kort vreemd vermogen: -0,2% in 2022, oplopend met jaarlijks 0,1% aan renteopslag in de jaren 2023-2025.
- Rente aan te trekken financiering lang vreemd vermogen 0,3% in 2022 oplopend met jaarlijks 0,2% aan renteopslag in de jaren 2023-2025.
- Rente eigen financieringsmiddelen 0,9% in de jaren 2022-2025.
- Omslagrente 1,2%
Lokale heffingen
Tot de gemeentelijke woonlasten worden gerekend de onroerend-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing geldt het principe van 100% kostendekking. Bij de vaststelling van de tarieven voor individuele dienstverlening is ook het streven in principe gericht op 100% kostendekkendheid. Hier wordt verwezen naar de paragraaf Lokale Heffingen.
Post onvoorzien
De post onvoorzien bedraagt € 100.000 en is afzonderlijk opgenomen in de programmastructuur. Een beroep op de post voor onvoorziene uitgaven kan worden gedaan als de uitgave onvoorzien, onuitstelbaar en onvermijdbaar (3 O's) is. Hiervoor wordt op dat moment een raadsvoorstel en- besluit met begrotingswijziging aangeboden aan de gemeenteraad.
Dividenden
De dividendopbrengsten zijn geraamd op basis van de realisatiecijfers 2020 en concrete toekomstige ontwikkelingen. De verantwoording van het dividend vindt plaats in het jaar van dividenduitkering door de betrokken onderneming.
Kapitaallasten
Op investeringen wordt annuïtair afgeschreven. De kapitaallasten (rente en afschrijving) worden doorberekend aan de activiteiten van de taakvelden en programma's; de rente door middel van een omslagrente en de afschrijving op basis van de verwachte levensduur. Enkele investeringen worden gedekt uit de Bestemmingsreserve dekking afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks
aan die reserve onttrokken.