Een optimale bereikbaarheid is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De bereikbaarheid gaat hand in hand met de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, volgens het landelijke principe van Duurzaam Veilig. Door het beperken van niet-noodzakelijk autogebruik en het bevorderen van langzaam verkeer en gebruik van openbaar vervoer wil de gemeente de goede bereikbaarheid behouden met verbetering van de leefbaarheid. De gemeente hecht daarbij grote waarde aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente het vastgesteld verkeersbeleid uit en actualiseert zij jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Bereikbaarheid en leefbaarheid nemen een belangrijke plaats in bij het opstellen van de Omgevingsvisie. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn dat dit op een verkeersveilige en duurzame wijze wordt vormgegeven. In 2021 wordt met de bouwsteen Mobiliteit en Bereikbaarheid hiervoor de basis gelegd. Als gevolg van de Coronacrisis is het reisgedrag in 2020/2021 (tijdelijk) veranderd. In hoeverre bepaalde veranderingen blijvend zijn, is niet te voorspellen, maar de veranderingen bieden kansen op het gebied van thuiswerken, het vermijden van de spits, openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit. De positie van kwetsbare weggebruikers verdient extra aandacht. Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid. Ook wordt de herinrichting van de Dr. van Noortstraat uitgevoerd. De gemeente gaat door met het aanbieden van meer deelmobiliteit en er worden nieuwe laadpalen geplaatst ten behoeve van elektrische auto’s.
De gemeente is betrokken bij drie MIRT-projecten rond de A4, waaronder de planuitwerking van de werkzaamheden aan de N14. Berekeningen van stikstof neerslag vereisten een extra onderbouwing. De gevolgen voor het project zijn nog niet bekend. De gemeente zet in de tussenliggende periode samen met betrokken partijen actief in op mobiliteitsmanagement en andere maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming rondom de Mall of The Netherlands op peil te houden.
In 2022 wordt ook verder gewerkt aan het Realisatieplan No-regretpakket CID-Binckhorst met maatregelen voor de korte termijn. Dit omvat onder andere delen van de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst), waarmee de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg per fiets verbetert.
Speerpunten
Project Bereikbaar Stompwijk |
---|
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. |
Actie(s):
aanbesteding en realisatie van de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. Dit werk wordt in samenwerking met het Hoogheemraadschap Rijnland uitgevoerd (diverse wateropgaven). |
---|
Bereikbaarheid Mall of the Netherlands / Doorstroming N14 |
De gemeente zet samen met partners als rijk, regio, Unibail Rodamco Westfield en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en bereikbaarheid van de Mall. Gemeente en Rijk willen samen de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel verbeteren. |
Actie(s):
In 2022 wordt de verkeerssituatie rond de Mall wordt actief gemonitord. Waar nodig worden maatregelen genomen. Acties voor voor het project A4 Haaglanden N14 zijn nog niet bekend omdat het nog onduidelijk wat de precieze gevolgen van de stikstofproblematiek zijn. |
---|
Verbeteren regionale fietsroutes |
Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. Doel is het beworderen van het fietsgebruik als duurzame vervoerwijze. |
Actie(s):
Voor de Velostrada wordt in 2022, na bestuurlijke besluitvorming over het voorlopig ontwerp, samen met gemeente Den Haag gewerkt aan de uitwerking van het ontwerp van de route tussen station Den Haag van van NOI en Binckhorst. De herinrichting van het kruispunt Appelgaarde-Populierendreef-Hofzichtlaan wordt voorbereid en de uitvoering start eveneens in 2022. Voor de fietsroute Pijnacker-Den Haag wordt in 2022 in regionaal verband gewerkt aan de uitwerking van het schetsontwerp. |
---|
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid |
De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. |
Actie(s):
In 2022 vindt monitoring van de verkeersstromen plaats. De haalbaarheid van een tramhalte bij Overgoo wordt nader in beeld gebracht. |
---|
Herprofilering Veursestraatweg |
Aanpassen functie en uitstraling Veursestraatweg vanaf kruising Noordsingel tot gemeentegrens als |
Actie(s):
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: |
---|
Wat mag het kosten?
Verkeer en Vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.803 | 10.094 | 11.824 | 13.261 | 12.150 | 10.226 |
Baten | 913 | 770 | 351 | 351 | 351 | 351 |
Saldo van lasten en baten | -7.891 | -9.324 | -11.474 | -12.910 | -11.800 | -9.876 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte maken onderdeel uit van dit taakveld.
De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.
Geplande investeringen
Taakveld | Totaal beschikbaar gesteld krediet | Reeds gerealiseerd en geraamd t/m 2021 | Investeringen 2022 | Investeringen 2023 | Investeringen 2024 | Investeringen 2025 | |||||||
Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | ||
Totaal taakveld verkeer en vervoer | 12.811 | 433 | 3.932 | 83 | 4.418 | 175 | 1.660 | 175 | 1.692 | 0 | 1.110 | 0 | |
bedragen x € 1.000 |
In de bovenstaande tabel zijn de geplande investeringen op taakveld niveau weergegeven. In de bijlage meerjareninvesteringsplan 2022-2025 is een gedetailleerd overzicht per krediet opgenomen.
Verbonden Partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling: In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
In 2022 wordt de Strategische Agenda van de MRDH en de Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid (UAB) geactualiseerd. De nieuwe Strategische Agenda geeft de MRDH-bestuurders en MRDH-organisatie de kaders voor haar werk voor de komende vier jaar. Dit wordt daarna geoperationaliseerd in meerjarige strategieën, beleid en programma’s en de jaarlijkse P&C-cyclus. |