Het taakveld gaat over de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van burgerzaken. Hieronder vallen diverse diensten en producten zoals: het verstrekken van uittreksels uit het bevolkingsregister, reisdocumenten, rijbewijzen, het afsluiten van huwelijken en activiteiten ten behoeve van het organiseren van verkiezingen. We zijn een servicegerichte gemeente die aansluiting zoekt bij de wensen en eisen die inwoners aan onze dienstverlening stellen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoners kunnen bij het Servicecentrum terecht voor rijbewijzen, reisdocumenten en vele andere producten en diensten. De gemeente is hiervoor bereikbaar via de website, telefoon (14 070), sociale media (Twitter, Instagram en Facebook) en e-mail. Het is daarnaast ook mogelijk een afspraak te maken voor een bezoek aan het Servicecentrum Leidschendam en / of een huisbezoek.
De dienstverlening van de gemeente gaat ondanks de corona crisis onverminderd door. In 2021 zijn 2.300 paspoorten, 2.280 ID-kaarten en 7.170 rijbewijzen verstrekt. Er zijn 267 huwelijken afgesloten. De verwachting is dat voor het komend jaar de vraag tenminste gelijk zal blijven.
Op 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente zal het mogelijk maken dat alle inwoners hun stem kunnen uitbrengen. Er zal conform de landelijke richtlijnen gehandeld worden en er wordt voor een adequate voorbereiding, organisatie en uitvoering van de verkiezing gezorgd.
De gemeente wil de telefonische bereikbaarheid verbeteren en streeft naar een bereikbaarheid van ten minste 90%. Hierdoor kunnen inwoners gemakkelijker de gemeente bereiken. Begin 2022 wordt de telefooncentrale van de gemeente vervangen. Medio 2022 wordt een onderzoek naar de telefonische bereikbaarheid uitgevoerd.
De burgerlijke stand archieven die overgedragen zijn aan het historisch gemeentearchief worden in 2021/2022 gedigitaliseerd zodat deze voor onze inwoners toegankelijk blijven. Naast het uitvoeren van de aanbesteding zal de digitalisering door een marktpartij worden verzorgd. Dit vraagt inzet van de gemeente LV en de gemeente Den Haag. Het beheer van het historisch archief is uitbesteed aan Den Haag en de archieven zijn bij het Haags Gemeentearchief ondergebracht.
De gemeente heeft besloten te stoppen met de inzet en ontwikkeling van robot Elvie. Om Elvie verder te ontwikkelen en te programmeren is een meerjarige investering nodig voor programmering en begeleiding. De gemeente kiest er voor dit niet te doen omdat niet duidelijk is wat het uiteindelijke rendement zal zijn. Daarnaast is de verwachting dat covid-19 voorlopig onder ons blijft, waardoor de inzet van Elvie in de praktijk onmogelijk is. De besparing valt de eerste jaren vrij en wordt vanaf 2025 als dekking ingezet voor de taakstelling digitalisering.
.
Speerpunten
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
---|
Wat mag het kosten?
Burgerzaken | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.243 | 4.232 | 3.757 | 3.871 | 3.780 | 3.780 |
Baten | 898 | 1.136 | 1.162 | 1.162 | 1.162 | 1.162 |
Saldo van lasten en baten | -3.345 | -3.095 | -2.596 | -2.709 | -2.619 | -2.619 |
Bedragen x € 1.000 |
De baten betreffen legesopbrengsten voor de gemeentelijke dienstverlening (onder andere paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen, huwelijken). De lasten betreffen met name personele kosten voor het Servicecentrum.
Geplande investeringen
Taakveld | Totaal beschikbaar taakveld | Reeds gerealiseerd en geraamd t/m 2021 | Investeringen 2022 | Investeringen 2023 | Investeringen 2024 | Investeringen 2025 | |||||||
Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | ||
Totaal taakveld burgerzaken | 596 | 0 | 0 | 0 | 596 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
bedragen x € 1.000 |
De investeringen betreffen vooral vervangingsinvesteringen van de basisregistraties.
Verbonden Partij(en)
Er zijn bij dit taakveld geen verbonden partijen. |
---|