Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die daarvoor een toekenningsbeschikking (indicatie) hebben ontvangen van de gemeente: Wmo begeleiding (individueel en dagbesteding), huishoudelijke ondersteuning, respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers, individueel vervoer en curatieve schuldhulpverlening. Het omvat zowel de voorzieningen in natura als de persoonsgebonden budgetten (PGB's).
Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente ontvangt jaarlijks ca. 3000 hulpvragen voor inwoners in het kader van de Wmo. Deze vragen worden tijdig en goed opgepakt. De prestaties van aanbieders worden gemonitord en waar het nodig is, wordt er bijgestuurd.
Door het oppakken van de hulpvragen en door de samenwerking met welzijnspartijen, ondersteunt de gemeente haar inwoners in hun behoefte zolang mogelijk thuis te wonen.
Aanvullend worden de volgende punten opgepakt voor de inkoop en organisatie van Wmo ondersteuning:
- Voor de inkoop van een deel van de Wmo ondersteuning werkt de gemeente regionaal samen op inkoop en contractmanagement van Wmo-begeleiding (H6) en Wmo toezicht (H10). De H6 gemeenten onderzoeken hoe de samenwerking in de toekomst ingericht moet zijn om efficiënt en kwalitatief te blijven werken.
- Om inwoners snel en passende ondersteuning te bieden wordt rondom het thema dementie de mogelijkheid onderzocht om de ontmoetingscentra (dagbesteding) financieel te ontschotten. Bij een positieve uitkomst van dit onderzoek kan de dagbesteding voor dementerenden integraal en zonder indicatie worden ingezet.
- Het huidige contract huishoudelijke ondersteuning dateert uit 2015 en moet in de nabije toekomst mogelijk herzien worden. Door de demissionaire status van de regering is een geplande wetswijziging om resultaatgericht indiceren onder de Wmo mogelijk te maken aangehouden. Besluitvorming over deze wetswijziging kan invloed hebben op het lokale beleid en daarmee het contract voor huishoudelijke ondersteuning. De wetswijziging zal leiden tot aanpassingen in de verordening en beleidsregels.
Het beleidsplan schuldhulpverlening 2021-2024 wordt uitgevoerd. De ambitie uit dit beleidsplan is dat meer inwoners (duurzaam) schuldenvrij zijn. In het licht van de coronacrisis is dit een uitdagende ambitie, aangezien landelijk een boeggolf aan financiële hulpvragen wordt verwacht. Voor de inwoners die toch in een schuldsituatie terecht komen, regelt de gemeente curatieve schuldhulpverlening. Het doel van het curatieve schuldhulpverleningstraject is het duurzaam oplossen van de schuldsituatie van de inwoner.
Speerpunten
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
---|
Wat mag het kosten?
Maatwerk dienstverlening 18+ | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 11.653 | 12.420 | 14.351 | 14.640 | 14.901 | 15.006 |
Baten | 335 | 420 | 723 | 723 | 723 | 723 |
Saldo van lasten en baten | -11.317 | -12.000 | -13.628 | -13.917 | -14.178 | -14.283 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en curatieve schuldhulpverlening.
De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van WMO diensten. Daarnaast zijn hier vanaf 2023 ook de inkomsten (uit Den Haag) toegevoegd ter dekking van de lasten voor overbruggingszorg aan cliënten met een beschermd wonen indicatie die op de wachtlijst staan en in afwachting daarvan Wmo zorg ontvangen.
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland voor dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Er zijn bij dit taakveld geen verbonden partijen. |
---|