Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen: inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ, bijzondere bijstand, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen, de schoolspullenpas en de Ooievaarspas.
Wat gaan we daarvoor doen?
We blijven inzetten op het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van inwoners door onder andere de inzet van minimaregelingen en het rechtmatig verstrekken van uitkeringen. Een armoedeval wordt zo veel als mogelijk beperkt, waardoor werken loont. Tegelijkertijd is aandacht voor het toepassen van maatwerk wanneer een stap extra nodig is om inwoners te ondersteunen.
De doelstellingen van dit taakveld staan onder druk vanwege de gevolgen van de coronacrisis. Een deel van de inwoners is als gevolg van de coronacrisis tijdelijk teruggevallen in hun inkomen, waardoor zij aanspraak moe(s)ten maken op verschillende steunmaatregelen. In het laatste kwartaal van 2021 lopen de steunmaatregelen af, zoals de Tozo. Dan wordt duidelijk wat de financiële positie van ondernemers is en of dit invloed heeft op de instroom in de bijstand en het Bbz. Ook is de verwachting dat de coronacrisis op lange termijn impact zal hebben op de financiële zelfredzaamheid van inwoners.
De gevolgen van de coronacrisis worden voortdurend gemonitord. De raad wordt hierover via de coronamonitor geïnformeerd. Wanneer naar aanleiding van de gevolgen van de coronacrisis beleidsaanpassing nodig is, wordt de raad hier bij betrokken.
Speerpunten
Minder kinderen groeien op in armoede |
---|
Het aantal kinderen dat opgroeit in armoede is gedaald van 13,5% in 2016 naar minder dan 10% in 2022 (bron: Minimabeleid 2019-2022. p. 12) |
Actie(s):
Het minimabeleid met de diverse regelingen voor kinderen wordt uitgevoerd waarbij kinderen die opgroeien in een minimagezin worden ondersteund. Het communicatiemateriaal van de minimaregelingen is herzien en wordt verspreid. |
---|
Wat mag het kosten?
Inkomensregelingen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 48.551 | 39.339 | 38.788 | 38.599 | 38.736 | 38.798 |
Baten | 42.535 | 32.463 | 32.809 | 33.255 | 33.144 | 33.252 |
Saldo van lasten en baten | -6.015 | -6.876 | -5.979 | -5.344 | -5.592 | -5.546 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name de kosten voor alle uitkeringen en de bijzondere bijstand inclusief armoedebestrijding (bijv. de schoolspullenpas). Daarnaast bevat dit taakveld de kwijtscheldingen van afval- en rioolheffingen.
De baten betreffen met name de rijksinkomsten Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en inkomsten uit andere gemeenten voor de uitvoeringskosten van de werkorganisatie Duivenvoorde. De baten dekken de lasten niet volledig omdat de gemeente onvoldoende budget ontvangt van het Rijk om de lasten te dekken. Het verschil wordt voldaan uit de algemene middelen.
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland voor dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Er zijn bij dit taakveld geen verbonden partijen. |
---|