Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie: ondersteunen (burger)initiatieven vrijwilligers en mantelzorgers, het project maatschappelijk verantwoord verenigen, de welzijnsactiviteiten en dagbesteding in wijk- en dienstencentra, maatschappelijke integratie statushouders, vluchtelingenwerk, het jeugd- en jongerenwerk, algemeen maatschappelijk werk en wijkopbouwwerk. Ook eenzaamheidsbestrijding, LHBTQI+ beleid, zorg door mantelzorgers en/of vrijwilligers (informele zorg), Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) en aanpak dementie vallen binnen dit taakveld.
Ook omvat dit taakveld de inspanningen die erop gericht zijn om Leidschendam-Voorburg een solidaire en inclusieve gemeente te maken met een sterke sociale cohesie, ruimte voor initiatief van inwoners en voldoende mogelijkheden voor participatie ongeacht geslacht, leeftijd, geaardheid, verstandelijke, psychische en/of fysieke belemmeringen, religie of afkomst.
Wat gaan we daarvoor doen?
Nagenoeg alle inzet op dit taakveld vindt sinds 2020 plaats door maatschappelijke partners die deelnemen aan één of meer van de subsidietafels. De tafels zijn thematisch georganiseerd. Partners hebben per thema gezamenlijk een uitvoeringsplan opgesteld dat antwoord geeft op de initiatiefvraag van de gemeente. Door de bevriezing van de subsidietafels vanwege de coronapandemie voeren de partners in 2022 het plan dat zij hebben gemaakt voor 2020 wederom uit.
Naast de uitvoering van de plannen van de subsidietafels zijn er nog de volgende ontwikkelingen:
Rondom het thema dementie wordt de mogelijkheid onderzocht om de ontmoetingscentra financieel te ontschotten. De uitwerking daarvan op uitvoeringsniveau zal worden opgepakt vanuit de subsidietafels.
Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet inburgering in. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk de taal leren en mee kunnen doen op de arbeidsmarkt en met sociale activiteiten. Dit is een gedecentraliseerde taak. In 2022 wordt gemonitord in hoeverre het budget dat door het Rijk beschikbaar wordt gesteld toereikend is voor de uitvoering van deze nieuwe wettelijke taak. De gemeente is, vanuit haar regierol, verantwoordelijk voor de begeleiding van het inburgeringsproces. Dit betekent onder meer dat de gemeente een brede intake moet afnemen en een passende leerroute moet aanbieden. Aandachtspunt in 2022 is monitoring om o.a. te kijken of het gedecentraliseerde budget voldoende is voor de uitvoering van de nieuwe taken.
Voor versterking van de antidiscriminatie heeft de gemeente structureel extra middelen gekregen. Deze zijn bedoeld om te kunnen bijdragen aan de afhandeling van het sterk gestegen aantal meldingen bij het Meldpunt Discriminatie en om de bewustwording en een positievere houding te creëren voor 'het anders zijn van anderen'. De precieze inzet van deze extra middelen wordt nog uitgewerkt.
In 2021 hebben de eerste stappen tot het vormen van een lokale coalitie eenzaamheid plaatsgevonden. Voor 2022 worden bijeenkomsten en trainingen georganiseerd samen met en door partners om de lokale coalitie verder te verstevigen.
In de gemeente is recent een netwerk mantelzorg opgericht om mantelzorgers te ondersteunen en overbelasting bij hen te voorkomen. Dit netwerk houdt zich onder andere bezig met het bespreekbaar maken van het begrip mantelzorg binnen de organisaties zodat professionals een actievere rol in de ondersteuning van mantelzorgers kunnen spelen. Ook bij inwoners wordt het begrip mantelzorg extra onder de aandacht gebracht bijvoorbeeld door het organiseren van de dag van de mantelzorg. De gemeente bedankt de mantelzorgers door hen een mantelzorgwaardering te geven.
De inloop GGZ wordt uitgevoerd via de partners aan de subsidietafel Zelfredzame Inwoners en wordt in 2022 gecontinueerd volgens het uitvoeringsplan 2020. Hierdoor kunnen inwoners met GGZ-problematiek ook in 2022 gebruik maken van vrijtoegankelijk voorzieningen. Hiermee wordt op laagdrempelige wijze dagstructuur en sociaal contact bevorderd. De middelen hiervoor zijn nu ook toegevoegd aan dit taakveld vanuit "Geëascaleerde zorg 18+"
Speerpunten
Sociaal Kompas |
---|
In het Sociaal Kompas staat hoe de gemeente zorgt voor effectieve en efficiënte ondersteuning aan inwoners. Het geeft richting voor beleid en uitvoering, met oog voor de onderlinge samenhang, zodat ontwikkelingen en initiatieven elkaar kunnen versterken. |
Actie(s):
In 2022 wordt de verdere aanscherping van het Sociaal Kompas geïmplementeerd op een aantal beleidsterreinen. Gestart wordt met het beleidsterrein jeugd. |
---|
Leidschendam Noord |
In het programma Sterk voor Noord werken inwoners, gemeente, corporaties, maatschappelijke partners, zorginstellingen, scholen, het bedrijfsleven en politie samen aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners in Leidschendam-Noord. |
Actie(s):
Het behalen van deze ambitie vereist een langdurige en integrale samenwerking. Om inzichtelijk te maken wat de huidige en de gewenste situatie in de wijken is, zijn concrete opgaven geformuleerd. De drie opgaven zijn uitgesplitst naar de thema’s jeugd & school, financiële zelfredzaamheid en de (fysieke) leefomgeving. De voornaamste focus ligt op de inwoners uit De Heuvel Noord en Prinsenhof hoogbouw, omdat de achterstanden dit rechtvaardigen. Na vaststelling van het programmaplan in Q4 2021 kan gestart worden met de uitvoeringsplannen voor 2022. Voorjaar 2022: met partners en inwoners opstellen van nieuwe uitvoeringsplannen op de drie belangrijkste thema’s. |
---|
Langer Zelfstandig Wonen |
Om inwoners langer zelfstandig thuis te laten wonen is een bedrag van 10 miljoen euro beschikbaar gesteld middels de Bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen. De inzet van de bestemmingsreserve is vastgelegd in het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030. |
Actie(s):
In 2022 wordt uitvoering gegeven aan het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030. Hieronder vallen onder andere de blijverslening, collectieve woningaanpassing, woonzorgconcepten, flatcoach, doorstroommakelaar en noodwoningen. |
---|
Inburgeraars doen zo volwaardig mogelijk mee aan de samenleving |
Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. Per 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Hieronder vallen zowel statushouders als gezinsmigranten die onder de nieuwe Wet inburgering inburgeringsplichtig gesteld worden. De gemeente wordt daarbij verantwoordelijk voor de begeleiding van het inburgeringsproces, zodat inburgeraars zo snel mogelijk participeren, het liefst via betaald werk. De omvang van de doelgroep is nog niet inzichtelijk, omdat de taakstelling t.a.v. te huisvesten statushouders nog onbekend is. Deze wordt ieder jaar in oktober bekend gemaakt. Ook is de termijn waarbinnen voor deze statushouders huisvesting wordt gevonden onzeker. Daarnaast kan ook het aantal gezinsmigranten per jaar fluctueren. Het jaar 2022 wordt daarom gebruikt om inzicht te krijgen in de omvang van de doelgroep en in de werking van het nieuwe inburgeringsstelsel. Voor alle inburgeringsplichtigen wordt door de gemeente binnen tien weken een brede intake uitgevoerd en een Plan Inburgering en Participatie (PIP) opgesteld, waarna de inburgeraar start met een leerroute (gericht op taal op B1-niveau, onderwijs of het vergroten van de zelfredzaamheid). Inburgeraars worden gestimuleerd het voor hen hoogst haalbare taalniveau te bereiken; bij jongeren wordt met name ingezet op het volgen van onderwijs. Binnen de uitvoering van het inburgeringsstelsel wordt met diverse maatschappelijke partners samengewerkt. |
Actie(s):
Per 1 januari 2022 geeft de gemeente uitvoering aan de Wet inburgering 2021 en het lokale beleid. Daarbij worden inburgeraars gestimuleerd om zo snel mogelijk te participeren (bij voorkeur via betaald werk) en om het voor hen hoogst haalbare taalniveau te behalen. |
---|
Wat mag het kosten?
Samenkracht en burgerparticipatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.431 | 12.601 | 13.716 | 13.267 | 13.148 | 13.093 |
Baten | 1.387 | 1.060 | 2.612 | 2.587 | 2.587 | 2.587 |
Saldo van lasten en baten | -9.045 | -11.541 | -11.104 | -10.680 | -10.561 | -10.506 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name subsidies en bijdragen aan maatschappelijke organisaties die bovenstaande voorzieningen aanbieden. Daarnaast vallen ook de kosten voor beheer en exploitatie van wijk- en dienstencentra hieronder. De baten betreffen huurinkomsten van wijk- en dienstencentra en kinderopvanglocaties gevestigd in gemeentelijke panden. De baten bevatten ook de middelen voor bemoeizorg aan de OGGZ doelgroep. Vanaf 2022 vallen ook de kosten die voortkomen uit het bestedingsplan Langer Zelfstandig wonen onder dit taakveld.
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland in dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Er zijn bij dit taakveld geen verbonden partijen. |
---|