Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2020 is de centrumregeling officieel van start gegaan en heeft het NAD-Gemalenbeheer de operationele onderhoudstaken volledig overgenomen.
In 2022 zal de samenwerking verder worden geïntensiveerd door de beheerwijzen meer op elkaar af te stemmen en daardoor efficiëntie winst te boeken.Gemeentelijke bijdrage
325.000
Spiegeling afwegingskader
Elke vier jaar wordt de samenwerking geëvalueerd. De eerste keer vindt dit na ongeveer drie jaar na de start plaats. De punten van de evaluatie zijn:
· Toename van de kennis over de werking van het gehele systeem: meer data over de werking van het systeem, combineren van data met andere ketenpartners en de gerealiseerde verbeteringen in het systeem op basis van deze kennis;
· Vermindering van de kwetsbaarheid in de uitvoering; goede mogelijkheden van onderlinge vervanging van medewerkers (bijvoorbeeld door roosters), kennisdeling en kennisopbouw tussen medewerkers;
· Aantrekkelijke werkgever voor bestaande en nieuwe medewerkers; meer mogelijkheden om mensen aan te trekken, te beschikken over een team met de juiste benodigde competenties en vaardigheden en verder te ontwikkelen;
· Door slimme keuzes efficiency realiseren door lagere investeringskosten voor de drie gemeenten gezamenlijk.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
0
Eigen vermogen 31-12-2020
0
Vreemd vermogen 1-1-2020
0
Vreemd vermogen 31-12-2020
0
Resultaat over 2020
0
Risico's
Het financiële risico voor de gemeente LV neemt door deze samenwerking af doordat de kwetsbaarheid van de organisatie wordt verminderd. De kosten van het gemalen beheer die toerekenbaar zijn aan de gemalen in onze gemeente worden gefinancierd via de rioolheffing. De financiële risico's van de samenwerking (de algemene kosten) worden gedragen door de 3 gemeenten elk voor 1/3 deel.
- Verbonden partij Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
In 2022 wordt de Strategische Agenda van de MRDH en de Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid (UAB) geactualiseerd. De nieuwe Strategische Agenda geeft de MRDH-bestuurders en MRDH-organisatie de kaders voor haar werk voor de komende vier jaar. Dit wordt daarna geoperationaliseerd in meerjarige strategieën, beleid en programma’s en de jaarlijkse P&C-cyclus.
De nieuwe Strategische Agenda bouwt inhoudelijk voort op de huidige Strategische Agenda (verbeteren bereikbaarheid en vernieuwen van de economie) en houdt rekening met nieuwe trends en ontwikkelingen zoals de Regionale Groeiagenda en de effecten van corona op bereikbaarheid en economisch vestigingsklimaat. De Strategische Agenda en de actualisatie van de UAB zijn samenhangende documenten. Ze lopen zo veel mogelijk gelijk op en ze zijn op het strategische niveau voor de komende vier jaar op inhoud gelijk.
Nieuwe thema’s die meegenomen worden in de actualisatie zijn o.a. leefbaarheid, groen en blauw, het klimaatakkoord, de energietransitie en de RES, nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wonen en verstedelijking en de onderhoudsopgave op wegen en rail.Gemeentelijke bijdrage
€ 211.675
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 22.023.000
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 29.429.403
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 1.160.252.620
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 1.127.554.201
Resultaat over 2020
€ 776.934 (boekjaar 2020)
Risico's
De risico's die samenhangen met de twee programma en het daarop van toepassing zijnde weerstandsvermogen ratio betreft:- Economische Vestigingsklimaat; ratio van 1,6 (ruim voldoende).- Vervoersautoriteit; ratio 1 (voldoende).De normale bedrijfsrisico's doen zich regelmatig voor en deze zijn daarom vrij goed meetbaar. Hierdoor kunnen ze worden gedekt door ofwel beheersmaatregelen ofwel het afsluiten van verzekeringen.
- Verbonden partij Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Eigen vermogen 31-12-2020
Vreemd vermogen 1-1-2020
Vreemd vermogen 31-12-2020
Resultaat over 2020
Risico's
- Verbonden partij Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De adviescommissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in het milieudomein, onder voorzitterschap van de heer J.J. van Aartsen, heeft haar
eindrapport “Om de leefomgeving” aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.
De commissie komt op basis van een grondige analyse met een aantal stevige aanbevelingen. De commissie komt tot de conclusie dat het VTH-stelsel niet goed functioneert en
ook niet voldoet aan de oorspronkelijke bedoeling van de commissie-Mans uit 2008. De commissie adviseert om binnen de fundamenten van het bestaande stelsel tot een serie
essentiële verbeteringen te komen.In opdracht van de provincie heeft Twynstra Gudde heeft een brede verkenning uitgevoerd naar de Omgevingsdiensten, waarbij gekeken is naar de noodzaak
van kwaliteitsverbetering van de uitvoering en de vraag in hoeverre de noodzakelijke verbetering door de bestuurlijke partners (provincie en gemeenten) en andere betrokkenen wordt
herkend en gedeeld.Gemeentelijke bijdrage
€ 956.122
Spiegeling afwegingskader
n.n.b.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 1.071.385
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 17.357.762
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 1.071.385
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 18.667.793
Resultaat over 2020
€ 483.451
Risico's
De ODH probeert zo veel mogelijk uitval als gevolg van calamiteiten te voorkomen. Hier valt ook uitval alsgevolg van ziekteverzuim onder. Het ziekteverzuim en de toepassing ervan blijft net als in voorgaande jarencontinue de aandacht vragen. Langdurige ziektegevallen worden periodiek met de leidinggevendenbesproken in het Sociaal Medisch Team (SMT) met als doel een zo spoedig mogelijke re-integratie.Ook calamiteiten (zoals grootschalige milieu-incidenten) waarbij de inzet van menskracht en middelen vande ODH wordt gevraagd kunnen tot extra kosten leiden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
Avalex treedt toe tot afvalverwerkingsbedrijf HVC. Hierdoor is Avalex in staat om per 1-1-2022 nascheiding als nieuw product in de Producten- en Dienstencatalogus aan te bieden aan de gemeente. In Leidschendam-Voorburg zal nascheiding voor de hoogbouw worden ingevoerd per 1 januari 2022. Gedurende het jaar zal de PMD-inzameling bij de laagbouw, die via bronscheiding verloopt, gemonitord worden om na te gaan of deze inzameling goed verloopt.
Gemeentelijke bijdrage
€ 9.224.000
Spiegeling afwegingskader
Voor de heroverweging van de samenwerking van Avalex wordt gekeken naar de ontwikkelingen in de governance, aansturing en communicatie tussen Avalex en de gemeente.
Op dit moment is Avalex een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). In de tweede helft van 2021 bekijkt het bestuur van Avalex of een wijziging van de rechtsvorm gewenst of noodzakelijk is.
De gemeente is zowel eigenaar als opdrachtgever. In het verleden leidde dit soms tot verwarring of discussie. Mede door de invoering van de PDC en de daarvan afgeleide DVO, is de taakverdeling tussen beide wethouders duidelijk. Zowel binnen de gemeente, als binnen Avalex.
Zowel het bestuur als het opdrachtgevend overleg worden ambtelijk ondersteund. De informatievoorziening vanuit Avalex verloopt goed en waar nodig worden stappen ondernomen om dit te verbeteren, onder meer door extra overleggen op ambtelijk en bestuurlijk niveau te initiëren.
Gebaseerd op bovenstaande is een heroverweging over de relatie tussen de gemeente en Avalex niet aan de orde.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 5.265.000
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 5.353.000
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 17.067.000
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 34.352.000
Resultaat over 2020
€ 29.000 (positief)
Risico's
Het risicoprofiel van Avalex is beperkt. Avalex heeft in de begroting 2022 enkele risico's geïdentificeerd (ontevredenheid inwoners, imago-schade, tegenvallende financiële afrekening van gemeenten, onvoldoende ondersteuning van gemeenten voor verminderen restafval, scheidingsdoelen worden niet gehaald). Veel van deze risico's liggen ook deels bij de gemeente.De tegenvallende financiële afrekening van de gemeente kan zich voordoen als de gemeente (veel) minder diensten afneemt van Avalex dan waar rekening mee is gehouden. Avalex beperkt dit risico door gedurende het jaar meerdere gesprekken met afzonderlijke gemeenten hierover te voeren zodat het verschil tussen de verwachte afspraken in de DVO en de werkelijk gemaakte afspraken minimaal is.
- Verbonden partij Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRH spelen zich af binnen de kolommen (brandweer, zorg, gemeentelijke crisisbeheersing en in het verlengde daarvan de multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing, alsook de gemeenschappelijke meldkamer). Het beleid van de brandweer blijft ook de komende jaren gericht op het waarborgen van de fysieke veiligheid binnen de regio. Het regionale risicoprofiel is de basis voor het ontwikkelen van de brandweerinzet om de juiste zorg op het juiste moment te kunnen leveren. Ter voorbereiding op de incidenten en crisis die buiten de dagelijkse zorg vallen, en die een multidisciplinair en veelal grootschalig optreden vergen, beschikt de VRH over een actueel Regionaal Risicoprofiel, een Beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing en een Regionaal Crisisplan. De Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) is een integraal onderdeel van het systeem van veiligheidszorg in Nederland. Belangrijk, het komende jaar, voor de positie van de GHOR zijn de uitkomsten van de evaluatie Wet Veiligheidsregio's. Op dit moment is het kabinetsstandpunt met betrekking tot de conclusies van de evaluatiecommissie nog niet bepaald en is men in afwachting van de wat ook de evaluatie van de Covid crisis ons gaat leren over de rol en de positie van de GHOR. Het Transitieakkoord 'Meldkamer van de Toekomst' uit 2013 is in de eindfase beland. De VRH heeft middelen gereserveerd voor zowel de afhechting van de rafelranden als voor het optimaliseren van de meldkamerfunctie.
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.170.320
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 8.777.000
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 8.193.000
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 110.871.000
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 118.671.000
Resultaat over 2020
€ 3.020.000
Risico's
De VRH heeft in haar begroting 2022 enkele risico's geïdentificeerd die een jaarlijks terugkeer hebben. Deze risico's worden grotendeels beperkt voor de gemeente door het weerstandsvermogen van de VRH. Het versneld sparen voor het "functioneel leeftijdsontslag" (FLO) is een actueel risico voor de gemeente. Om dit risico zo beperkt mogelijk te houden heeft de VRH een extern bureau ingeschakeld om de kosten voor de FLO per gemeente te actualiseren. Het financiële effect hiervan is opgenomen in de bijdrage van de gemeente aan de VRH.
- Verbonden partij GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In de tweede helft van 2021 staat de vier-jaarlijkse evaluatie van de Gemeenschappelijk Regeling GGD en VT Haaglanden gepland. De uitkomsten van de evaluatie worden in het eerste kwartaal van 2022 verwacht. De evaluatie richt zich in de basis op de organisatievorm én de werking van de GR. Het doel van de evaluatie is om het construct van de GR verder te optimaliseren, zodat de GR maximaal dienstbaar is aan de inhoudelijke opgaven en ontwikkelingen en kan doen waarvoor zij is opgericht, namelijk regionaal samenwerken op:
a. het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid;
b. het voorkomen van en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.
De evaluatie kan dus leiden tot handreikingen ter versterking van de vorm en de werking van de GR, eventueel in de tijd uitgelijnd.Gemeentelijke bijdrage
€ 1.525.000 (begroting 2022)
Spiegeling afwegingskader
De raad heeft gelegenheid gekregen haar zienswijze op de evaluatie mee te geven. De evaluatie richt zich op de organisatievorm én de werking van de GR en gaat verder dan de afspiegeling aan het afwegingskader. Door het uitvoeren van de evaluatie wordt de afspiegeling van het afwegingskader in 2022 overbodig. De timing van de volgende afspiegeling aan het afwegingskader zal bepaald worden na uitkomsten van de evaluatie (Q1 2022).
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 0 (begroting 2022)
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 240.000 (begroting 2022)
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 0 (begroting 2022)
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 0 (begroting 2022)
Resultaat over 2020
€ 0 (begroting 2022)
Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & VeiligThuis beschikt zelf niet over weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting 2022 van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. Deze zijn in totaliteit begroot op maximaal € 1 miljoen (aandeel LV is circa € 55.000). met name gerelateerd aan het risico op verdere volumegroei bij Veilig Thuis.Vanuit het perspectief van de gemeente worden geen andere grote risico's gezien. Wel zijn er de afgelopen jaren een aantal knel- en verbeterpunten gesignaleerd in de werking van de GR. Deze worden allen meegenomen in de aanstaande evaluatie.
- Verbonden partij Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Eigen vermogen 31-12-2020
Vreemd vermogen 1-1-2020
Vreemd vermogen 31-12-2020
Resultaat over 2020
Risico's
- Verbonden partij Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Gewijzigd in 6,84% (voorheen 7,03%)
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De (concept Jaarrekening 2020, waarvoor aan de Provincie uitstel van het indienen gevraagd is, ligt bij de accountant ter beoordeling. De jaarrekening 2020 wordt in het vierde kwartaal ter vaststelling aan het AB voorgelegd. De afwikkeling van de liquidatie wordt nog dit jaar verwacht.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
€ 1.476.039
Eigen vermogen 31-12-2020
€ 1.553.589
Vreemd vermogen 1-1-2020
€ 515.500
Vreemd vermogen 31-12-2020
€ 376.076
Resultaat over 2020
€ 77.500 (voorlopig)
Risico's
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
De 2e fase van de werkzaamheden Plaspoelhaven is gestart in 2021. Ook de start van de bouw van de woningen Schoorlaan staat gepland voor 2021. Voor het bouwplan Rijnlandstraat-Noord is in 2021 een omgevingsvergunning aangevraagd. In dit bouwplan is ook de openbare ondergrondse parkeergarage opgenomen. Op 1 juli 2021 was een open dag bij de archeologische opgraving op de locatie Leytsche Hof, waar de gracht van Corbulo is blootgelegd. Het bouwplan voor deze locatie komt na de bouwvakantie in procedure.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Eigen vermogen 31-12-2020
Vreemd vermogen 1-1-2020
Vreemd vermogen 31-12-2020
Resultaat over 2020
Risico's
- Verbonden partij Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn (voor 2025) het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2025) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit. Dunea is zich bewust van de versnelde bevolkingsgroei, PFAS problematiek en de daarmee gaande investeringen. Dit wordt op dit moment in kaart gebracht.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Als deze investeringen geheel in 2024 zouden moeten worden uitgevoerd, dan wordt er nog steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
229.755.000
Eigen vermogen 31-12-2020
236.753.000
Vreemd vermogen 1-1-2020
359.540.000
Vreemd vermogen 31-12-2020
351.082.000
Resultaat over 2020
11.936.000
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De solvabiliteit over 2020 is ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering, extra investeringen en extra zuivering in verband met bijvoorbeeld PFAS toenemen.
- Verbonden partij Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Eigen vermogen 31-12-2020
Vreemd vermogen 1-1-2020
Vreemd vermogen 31-12-2020
Resultaat over 2020
Risico's
- Verbonden partij BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA) zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). Daarom worden keuzes gemaakt.
De langlopende rentetarieven blijven een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke
gevolgen, ook voor de klanten. Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. Daarom richt de BNG zich op het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. BNG Bank zal zich blijven richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact.Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
4.887.000.000
Eigen vermogen 31-12-2020
5.097.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2020
144.802.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2020
155.262.000.000
Resultaat over 2020
221.000.000
Risico's
De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt. De mogeijkheid bestaat, dat door de effecten van de coranacrisis en regelgeving van de Europese Centrale Bank dividenden mogelijk later worden uitbetaald.
- Verbonden partij Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Eigen vermogen 31-12-2020
Vreemd vermogen 1-1-2020
Vreemd vermogen 31-12-2020
Resultaat over 2020
Risico's
- Verbonden partij Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente gaat door middel van een wethouder vertegenwoordigd worden in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een inkooprelatie met dit werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. In aanloop tot een besluit op een volgende contractperiode zal in 2024 worden gespiegeld aan het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2020
Eigen vermogen 31-12-2020
n.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2020
Vreemd vermogen 31-12-2020
n.v.t.
Resultaat over 2020
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.